قوانین استرداد بلیط

1401/02/29

پروازهای سیستمی کلاسی از پروازها هستند که قوانین خاص خود را در رزرو و لغو بلیط دارند. در این نوشتار ما قصد داریم در مورد قوانین استرداد پروازهای داخلی سیستمی توضیحاتی ارائه دهیم. ممکن است شما بنابر دلایلی در فاصله زمانی معینی مانده به پرواز، بلیط خود را لغو نمایید. شاید با خود فکر کنید که چگونه می‌توانید یک بلیط سیستمی را استرداد کنید؟ در نظر داشته باشید که موضوع استرداد برای بلیط‌های چارتری و سیستمی کمی با بقیه بلیط‌ها متفاوت است. در مورد بلیط‌های سیستمی می‌توان گفت فاکتورهای مختلفی بر روی این قضیه تاثیر دارند:

  • شرکت هواپیمایی صادر کننده بلیط
  • مدت زمان باقی مانده به پرواز
  • کلاس بلیط پروازی

قوانین استرداد پروازهای داخلی سیستمی و چارتری

هر کدام از موارد بر روی قوانین استرداد پروازهای داخلی سیستمی تاثیر دارند. در نظر داشته باشید که پروازهای چارتری از مواردی محسوب می‌شوند که عموما غیر قابل استرداد هستند و این موضوع به چارتر کننده بستگی دارد. نکته مهمی که در مورد استرداد بلیط در تمامی کلاس‌های پروازی وجود دارد، این است که هر چه زمان استرداد بلیط به زمان پرواز نزدیک‌تر باشد، امکان این قضیه کمتر است. برای اقدام به استرداد بلیط می‌توانید از طریق سایت‌های مربوطه اقدام نمایید. در این مورد با ایجاد یک حساب کاربری در سایت مربوطه می‌توانید اقدام به استرداد بلیط نمایید. پس از ثبت درخواست در سایت‌های مربوطه، قسمت پشتیبانی با شما تماس خواهد گرفت و شما را از وضعیت استرداد بلیط آگاه خواهد کرد. بلیط‌های سیستمی با توجه به فاکتورهایی که اعلام شد، به خصوص ایرلاین و کلاس پروازی نرخ جریمه‌های متفاوتی دارند. به همین دلیل بر اساس قوانین مختلفی استرداد خواهند شد.



زمان پرواز برای استرداد بلیط مهم است

یکی دیگر از مواردی که از جمله قوانین استرداد پروازهای داخلی سیستمی محسوب می شود این است که شما ممکن است از پرواز جا بمانید. در این صورت شما می توانید بلیط خود را استرداد نمایید یا نه؟ به دلیل اینکه در جا ماندن از پرواز، قصور مسافر دخیل است ممکن است از استرداد بلیط صرف نظر کند. اما باید گفت در این حالت نیز می توان بلیط را طبق شرایط و دستورالعمل هایی استرداد کرد. استرداد بلیط هواپیما بعد از زمان پرواز و یا زمان خیلی نزدیک به زمان پرواز در حالت عدم استفاده از پرواز محسوب می شود. به این حالت No-Show نیز گفته می شود. فراموش نکنید در این حالت مسلما ایرلاین مورد نظر جریمه بیشتری را برای استرداد بلیط در نظر می گیرد. این موارد تماما درباره کلاس های مختلف بلیط های سیستمی است. از طرفی اشاره شد که تقریبا احتمال استرداد بلیط های چارتری صفر است. اما شما می توانید از طریق سایت های مختلف از چارتر کننده استعلام بگیرید.



لغو پرواز از طرف ایرلاین

نکاتی که در مورد قوانین استرداد پرواز های داخلی سیستمی ذکر شد برای استرداد بلیط از سمت مسافر بود. اگر شرکت های هواپیمایی بنابر دلایل مختلف پرواز های خود را لغو یا کنسل کنند در این صورت باید چه اقداماتی انجام دهند؟ بر اساس دستورالعمل و قوانین تعیین شده از طرف مراجع ذیربط شرکت هواپیمایی موظف است که مبلغ بلیط را به صورت کامل به مسافر عودت دهد. این مشکل ممکن است بر اثر شرایط بد آب و هوایی و یا دیگر مشکلات ایرلاین رخ دهد. متاسفانه در پرواز های داخلی سیستمی تاخیر 2 الی 4 ساعته وجود دارد که مسلما برای برخی مسافران بسیار کلافه کننده است. طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشور اگر یک پرواز بیشتر از 2 ساعت تاخیر داشته باشد، مسافر می تواند بلیط خود را استرداد کند. در این صورت ایرلاین موظف است بدون هیچ جریمه ای مبلغ بلیط را به حساب مسافر واریز نماید. حتی این موضوع با اطلاع ایرلاین از قبل نیز امکان پذیر است.

یکی دیگر از مواردی که از قوانین استرداد پرواز های داخلی سیستمی محسوب می شود این است که شرکت های هواپیمایی می توانند پرواز جایگزین به مسافران معرفی کنند. در این صورت زمانی که شما بلیط خود را استرداد کردید می توانید بلیط جدید را خریداری نمایید. در نظر داشته باشید که بلیط های جایگزین ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند. در این صورت تاخیر بیشتر از دو ساعت پرواز شما می توانید ابتدا بلیط اولیه خود را با مراجعه به کانتر ایرلاین مهر کنید. مهر کردن بلیط باعث می شود که ایرلاین موظف به پرداخت هزینه بلیط شود و نشان می دهد که شما در فرودگاه حضور داشته اید. البته در مورد بلیط های سیستمی، با اطلاع یافتن از تاخیر قبل از رسیدن به فرودگاه می توانید بلیط را استرداد نمایید.


قوانین استرداد بلیط

برای اینکه بدانید قوانین استرداد بلیط هواپیما چگونه است باید از آژانس‌های مسافرتی معتبر استعلام بگیرید. همکاران ما در بخش پشتیبانی تیم تورجور در کنار شما هستند تا راهنمایتان کنند. برای اطلاع از شرایط با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.