حقوق مسافر در پرواز داخلی را بشناسید

یوآل 1402/07/24

پرواز در دو دسته داخلی و خارجی با مشکلاتی روبرو هستند که شما برای یک سفر راحت باید ایرلاین ها را شناسایی کنید. در این نوشتار قصد داریم در مورد حقوق مسافر در پرواز داخلی توضیحاتی ارائه دهیم تا شما بیشتر با این حقوق خود به عنوان یک مسافر پرواز داخلی آشنا شوید. یکی از مشکلاتی که بسیاری از مسافران پرواز های داخلی با آن روبرو هستند تاخیر طولانی مدت و معطل ماندن در فرودگاه است. از دیگر مشکلاتی که ممکن است در حین سفر با آن روبرو شوید، برخورد و رفتار تیم پرواز است. از طرفی ممکن است نسبت به هزینه ای که برای خرید بلیط پرداخت می کنید، خدمات از طرف ایرلاین دریافت نکنید و این موضوع ممکن است باعث شود که پیگیر این حقوق خود شوید. دستورالعمل حقوق مسافران در تاریخ 31 فروردین سال 1394 با همکاری نمایندگان ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین وزارت راه تنظیم شد. این دستورالعمل ها به تمامی آژانس های هواپیمایی ابلاغ شد.

در تمامی دستورالعمل هایی که توسط مراجع مربوطه تنظیم شده است، نکات بسیاری لحاظ شده است. در نظر داشته باشید که حقوق مسافر در پرواز داخلی طبق این آیین نامه باید رعایت شود. در ادامه به بند های این دستورالعمل می پردازیم. این دستورالعمل ها در فصل های سند تنظیمی حقوق مسافر در پرواز داخلی تدوین شده است که در فصل اول آن اصطلاحاتی را تعریف کرده است. در فصل اول دستورالعمل حقوق مسافر در پرواز داخلی اصطلاحاتی مانند سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت های هواپیمایی، شرکت های حمل کننده، پرواز تجاری یا بازرگانی، بلیط، ساعت پرواز، پذیرایی، پیمان ورشو تعریف شده است. هر کدام از مراجع مربوطه موظف هستند این قوانین و دستورالعمل ها را مطابق این سند رعایت کنند.

پرواز داخلی

قوانین حقوق مسافر به صورت کلی

دومین فصلی که در مورد قوانین حقوق مسافر در پرواز داخلی ذکر شده است، به صورت زیر این موارد را توضیح می دهد:

  • اینکه تمامی مسافران یک پرواز باید از خدمات شرکت هواپیمایی به صورت یکسان بهره مند شوند. در واقع این بند اشاره می کند که نباید هیچ گونه تبعیضی میان مسافران باشد.
  • اگر یک مسافر دارای بلیط است اما شرکت هواپیمایی مربوطه از پذیرش مسافر امتناع می ورزد و این به دلیل محدودیت های فنی، بازرگانی و حقیقی است، شرکت مذکور موظف به استرداد وجه است. از طرفی باید یک بلیط رایگان به مسافر کاملا مشابه با بلیط قبلی تقدیم کند.
  • اگر پرواز توسط شرکت حمل کننده باطل شود و این موضوع تا یک هفته قبل از پرواز باشد، شرکت موظف است که وجه کامل بلیط را به مسافر پرداخت کند.
  • اما اگر بلیطی که شرکت هوایی کنسل می کند، از شش روز تا 24 ساعت قبل از پروواز رخ دهد، شرکت هواپیمایی موظف است که وجه کامل بلیط را پرداخت کند و یک بلیط مشابه با 30 درصد تخفیف به مشتری تقدیم کند. این بلیط باید از همه نظر با بلیط ابطال شده از نظر کلاس پرواز و مسیر یکسان باشد.
  • اما اگر شرکت حمل کننده 24 ساعت قبل از زمان پرواز بلیط را ابطال کند، در این صورت شرکت حمل کننده موظف است که وجه کامل را پرداخت کند و یک بلیط نیم بهاء به مسافر بپردازد. این بلیط باید از نظر کلاس پرواز و مسیر مشابه بلیط ابطال شده باشد. در این مورد و مورد قبلی ممکن است با خود فکر کنید که ارائه بلیط مشابه ممکن است در همان زمان مقدور نباشد. در این صورت ارائه بلیط باید در نخستین فرصت انجام شود. هرگونه خسارت یا تفاوت قیمت را باید شرکت هواپیمایی تقبل کند.
  • اگر پروازی با تاخیر انجام شود در این صورت شرکت هواپیمایی موظف است به تمامی مسافران اطلاع رسانی را انجام دهد. در این حالت نماینده شرکت در میان مسافران حاضر می شود و با احترام دلیل تاخیر را توضیح می دهد. شرکت های هواپیمایی باید اطلاع رسانی را به صورت مستمر انجام دهند. اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز انجام می شود.

شرکت هواپیمایی

پذیرایی از مسافران را فراموش نکنید

برای اینکه احترام به مسافران را نشان دهید باید تاخیر در پرواز را طبق دستورالعمل های حقوق مسافر در پرواز داخلی انجام دهید. اگر تاخیر بیشتر از یک ساعت و البته تا دو ساعت باشد باید از مسافران پذیرایی نوع اول انجام شود. البته در نظر داشته باشید که این پذیرایی نباید باعث تاخیر بیشتر در پرواز شود. اگر تاخیر در پرواز بیشتر از دو ساعت باشد و تا چهار ساعت ادامه داشته باشد، پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاه باید انجام شود. در این موقعیت اگر مسافری در خواست تغییر پرواز داشته باشد باید امکان انجام آن فراهم شود.

حقوق مسافر در پرواز داخلی


آشنایی با حقوق مسافر؛ راز مشتری‌مداری

هر مسافر حق دارد تا با حقوق خود آشنا شود. امروزه آژانس‌های مسافرتی تلاش دارند تا گردشگران را از حقوق اولیه‌شان آگاه کنند. تورجور نیز به عنوان مجری سفر و ارائه دهنده خدمات گردشگری در کنار شماست. برای آگاهی ار شرایط تورها با ما تماس بگیرید.