قوانین کنسلی بلیط هواپیما را بدانید

1401/02/29

گاهی اوقات همه چیز را برای سفر از قبل آماده کرده‌اید، اما ممکن است با یک اتفاق مجبور به کنسل کردن سفر خود شوید. در این نوشتار ما در مورد قوانین کنسلی بلیط هواپیما توضیحاتی ارائه خواهیم داد تا به موقع اقدام نمایید و تا حدودی از ضررهای خود کم کنید. کنسل کردن بلیط هواپیما و هتل یک امر معمول است که شما می‌توانید تا حدودی هزینه پرداختی خود را بازگردانید. در زمینه کنسل کردن بلیط هواپیما هر کدام از ایرلاین‌ها قوانین خاص خود را دارند. برای مثال شرکت هواپیمایی ماهان، اگر مسافر سه روز مانده به پرواز بلیط خود را کنسل کند 20 درصد از قیمت بلیط را کم می‌کند. این در حالی است که در شرکت هواپیمایی ایران ایر مبلغ جریمه به 30 درصد می‌رسد. اما یکی از مهم‌ترین فاکتور هایی که بر روی نرخ جریمه تاثیر دارد، کلاس پروازی است. در نظر داشته باشید که کنسل کردن بلیط کلاس‌های مختلف پروازی، هر کدام جریمه‌های متفاوتی دارند.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما به چه مواردی بستگی دارد؟

در قوانین کنسلی بلیط هواپیما این مورد وجود دارد که مسافر بلیط هواپیما را کنسل کند یا این کنسلی از طرف شرکت هواپیمایی باشد. در صورتی که کنسلی بلیط از طرف شرکت هواپیمایی باشد، تمام هزینه به مسافر باز خواهد گشت و ایرلاین نیز در برخی موارد ملزم به پرداخت جریمه می‌شود. در برخی موارد ایرلاین‌ها می‌توانند پرواز جایگزین برای مسافران تعریف کنند تا بتوانند مسافران را راضی نگه دارند. در حالت کلی برای مسافر دو مورد بر روی جریمه کنسلی تاثیر دارد. این دو مورد به شرح زیر است:

  • کلاس پروازی: در نظر داشته باشید که هرکدام از کلاس‌های پروازی مانند کلاس فرست، کلاس بیزینس، کلاس اکونومی و ... قوانین کنسلی متفاوتی دارند. در نتیجه هر کدام از این کلاس‌های پروازی نرخ جریمه مختلفی نیز دارند. می‌توان گفت هر ایرلاین برای کنسلی بلیط‌های پروازی خود یک نرخ جریمه در نظر گرفته است. برای مثال شرکت هواپیمایی زاگرس در کلاس بیزینس پروازهای خود، زمانی که مسافر 24 ساعت مانده به پرواز بلیط را کنسل کند، 50 درصد از بهای بلیط را به عنوان جریمه کسر می‌کند. این در حالی است که این میزان در شرکت هواپیمایی کیش ایر در همین کلاس پروازی 20 درصد است. اگر این مورد برای شما مهم است و تخمین می‌زنید که ممکن است سفر خود را کنسل کنید، بهتر است بلیط خود را از شرکت‌های هواپیمایی تهیه کنید که جریمه کمتری برای کنسلی بلیط در نظر گرفته‌اند.
  • مدت زمان باقی مانده به پرواز: یک قانون ثابت برای تمامی ایرلاین‌ها وجود دارد اینکه هر چه مدت زمان مانده به پرواز کمتر باشد، میزان جریمه بالاتر خواهد رفت. در شرکت‌های هواپیمایی مختلف این قانون متفاوت است. اینکه برخی ایرلاین‌ها ممکن است بعد از پرواز نیز مبلغی از بلیط را به شما عودت دهند. اما برخی شرکت‌های هواپیمایی هیچ مبلغی را بعد از پرواز به مسافر عودت نمی‌دهند. این موارد را می‌توانید قبل از پرواز از شرکت‌های هوایی مختلف سوال کنید. در سایت شرکت‌های هواپیمایی نیز می‌توانید اطلاعات مفید در این زمینه کسب کنید.


بلیط چارتر

بلیط‌های چارتر

قوانین کنسلی بلیط هواپیما برای بلیط‌های چارتر با دیگر بلیط‌های پروازی متفاوت است. دیگر هیچ کدام از قوانین ایرلاین و یا کلاس پروازی بر روی کنسلی بلیط‌های چارتر تاثیری ندارند. در این مورد تنها چارتر کننده است که تصمیم می‌گیرد جریمه کنسلی به چه صورت باشد. در نظر داشته باشید که اصولا بلیط‌های چارتری قابلیت کنسل شدن ندارند و زمان خرید این مورد نیز به شما گوشزد می‌شود. در نتیجه باید گفت که اگر شما از بلیط خود استفاده نکنید، به احتمال خیلی زیاد هیچ هزینه‌ای به شما عودت نخواهد شد. اصولا چارتر کننده‌ها این بلیط‌ها را یا با قیمت بالاتر از قیمت معمول و یا قیمت خیلی پایین‌تر به فروش می‌رسانند. این بستگی به شرایط و موقعیت‌های مختلف دارد. برای مثال در زمان تعطیلات که درخواست بلیط افزایش پیدا می‌کند، این بلیط‌ها با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند. اما فراموش نکنید در بلیط‌های چارتر اصولا هزینه‌ای عودت داده نمی‌شود.



قوانین کنسلی بلیط هواپیما

قوانین خرید بلیط

قبل از خرید بلیط هواپیما، بهتر است شرایط کنسلی و تغییر بلیط را با دقت مطالعه کنید و در صورت نیاز با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق‌تری دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرواز با ما در ارتباط باشید و با شماره تماس‌های موجود در سایت تماس بگیرید.