قلعه شاداب کجاست؟

الناز حقیقی 1403/01/06

قلعه شاداب تنها یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌های دزفول است که در منطقه‌ای سرسبز و پرهیاهو قرار گرفته است. این دژ باشکوه طبیعی یکی از طولانی‌ترین قلعه‌های ایران است که در منطقه شهیون قرار گرفته است. فضای وسیع و بکر این منطقه باعث شده تا همواره طبیعت‌گردها راهی آنجا شوند و به دیدن قلعه شاداب بروند.



قلعه شاداب



تاریخچه قلعه شاداب دزفول


قلعه شاداب دزفول یکی از جاذبه‌های توریستی این منطقه است که قدمت آن به زمان ساسانیان برمی‌گردد. این دژ که به قلعه انوشبرد یا دژ فراموشی نیز معروف بود بخش‌هایی از زمان ایلامیان را نیز در خود جای داده است. اسم شاداب از کدخدای قدیمی این منطقه الهام گرفته که نام او شاداب عبدل بود و در این حوالی زندگی می‌کرد. ناگفته نماند که تا ابتدای دهه 60 نیز افرادی در این قلعه زندگی می‌کردند. امروزه این بنا متروکه شده و تنها بخش‌هایی از آن قابل بازدید است.


آشنایی با شهیون و قلعه شاداب


قلعه شاداب در منطقه شهیون دزفول واقه شده و گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری در آنجا زندگی می‌کنند. همچنین وجود دریاچه‌ای آبی در این ناحیه باعث شده جایی عالی برای کمپ زدن باشد. ناگفته نماند که به راحتی می‌توان از این منطقه به کول خرسون رفت و تفریح کرد. قلعه شاداب که الماس شهیون است نیز در دل این ناحیه قرار گرفته و جان می‌دهد برای ماجراجویی. در ابتدای ورود به آن با قبرستانی قدیمی رو به رو می‌شوید که با اشکال مختلف تزئین شده است. بخش‌های مختلف سنگی دژ نیز همچنان قابل مشاهده است که شامل برج دیدبانی، حیاط، اسلحه خانه و غیره است. به یاد داشته باشید که برای ورود به قلعه شاداب باید از پل چوبی و پرتگاه کنار آن عبور کنید.


قلعه شاداب دزفول


بهترین زمان بازدید از قلعه شاداب


بهترین زمان بازدید از قلعه شاداب بهار است. زیرا نه از بارش‌های زمستانی خبری است نه از گرمای آزاردهنده تابستان. در ایام ایام طبیعت بکر این منطقه جان می‌دهد برای ماجراجویی و شب ماندن. فراموش نکنید که حتما لباس مناسب فصل همراه داشته باشید.


نحوه دسترسی به قلعه شاداب


برای رفتن به قلعه شاداب این مشهورترین دیدنی دزفول باید خود را به بخش شهیون رسانده و راهی روستای پامنار شوید. سپس با پیاده روی به قلعه شاداب می‌رسید.


سفر به دزفول


اگر دوست دارید تا با تورهای طبیعت‌گردی دزفول همراه شوید تورجور در کنار شماست تا بهترین خدمات را تقدیمتان کند. برای اگاهی درباره شرایط ثبت نام کافیست با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.