دژ محمد علی خان کجاست؟

الناز حقیقی 1402/12/26

دژ محمدعلی خان یکی از دیدنی‌های دزفول است که تماشایش هوش از سرتان می‌برد! از دشت‌های هموار این منطقه گرفته تا بنای قدیمی قلعه هم تماشایی است و باشکوه! دژ محمدعلی خان در منطقه‌ای قرار گرفته که طبیعت بکری دارد و جان می‌دهد برای طبیعت‌گردی. اگر دوست دارید تا درباره یکی از محبوب‌ترین مقاصد تورهای دزفول بیشتر بدانید در ادامه همراهمان باشید.



دژ محمد علی خان



تاریخچه دژ محمدعلی خان


دژ محمد علی خان در سال 1232 محل مبارزان محمد علی خان اول و محمود صالح چهار لنگ بود که علیه ظلم‌های خانلرمیرزا احتشام قیام کرده بودند. آن‌ها در زمان قاجار یکی از مبارزترین افراد منطقه جنوب غرب ایران بودند که در این دژ تصمیمات مهم خود را می‌گرفتند. به طوری که رضا شاه نیز علیه آن‌ها نیرو ویژه به این منطقه فرستاد. در نهایت علی مردان خان از جمله مبارزان این گروه توسط رضا شاه بازداشت شد و در پس از تحمل زندان در اسفند 1313 اعدام شد. امروزه این دژ با دیوارهای طبیعی و سنگی خود همچنان ابهت خود را حفظ کرده است.



تاریخچه دژ محمد علی خان




موقعیت جغرافیایی دژ محمد علی خان


دژ محمد علی خان در شمال استان خوزستان قرار گرفته است و 65 کیلومتر با دزفول فاصله دارد. همچنین این منطقه در 155 کیلومتری شهر شهر اهواز واقع شده و و 7211 کیلومتر با تهران فاصله دارد. ناگفته نماند که دژ محمد علی خان به موازات کوه هفت تنان در رشته کوه زاگرس واقع شده است.


آبشار دژ محمد علی خان


در کنار دژ محمد علی خان آبشاری دو قلو و باشکوه قرار دارد که جلوه‌ای رویایی دارد. نما خیره‌کننده آن هوش از سر هر بازدیدکننده‌ای می‌برد و جان می‌دهد برای عکاسی کردن. در پای آبشار می‌توان به آبتنی پرداخت و تجدید قوا کرد. ناگفته نماند این آبشار فصلی است و در ایام پربارش خیره‌کننده‌تر از قبل به نظر می‌رسد.


آبشار دژ محمد علی خان




اقامت در حوالی دژ محمدعلی خان


در کنار این دژ روستا یا هتل وجود ندارد. لذا بهترین گزینه کمپینگ است. فراموش نکنید که برای شب ماندن در این منطقه به صورت مجهز راهی شوید. در این سفر باید چادر، پاوربانک، ظروف، و اجاق سفری همراه داشته باشید. اگر هم با تور راهی می‌شوید معمولا چادر برای اسکان در اختیارتان قرار داده می‌شود.



اقامت در دژ محمد علی خان



مسیر رفتن به دژ محمدعلی خان


برای رفتن به این منطقه باید از روستای گوروی یا توت علیا عبور کرده و به روستای لب سفید برسید. سپس کوهپیمایی شما شروع می‌شود و وارد ارتفاعات می‌شوید. همچنین در بخشی از مسیر سوار وانت با وسایل حمل و نقل محلی می‌شوید و بخشی از مسیر را این گونه طی می‌کنید. بعد از مدتی راهپیمایی به و عبور از جاده‌های پر پیچ و خم به پای کوه دژ محمدعلی خان می‌رسید.


سفر به دژ محمد علی خان


برای سفر به این منطقه می‌توانید با تور دژ محمد علی خان که توسط سایت تورجور ارائه می‌شود همراه شوید. همکاران ما در کنارتان هستند تار اهنمایتان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.