یزد کجا بریم؟

الناز حقیقی 1402/12/20

یزد از آن دسته استان‌هایی است که حتی چند روز گشت و گذار در آن کم است. دیدنی‌های یزد کم نیستند و هرکدام جذابیت‌های این سرزمین جادویی را روایت می‌کنند. از آتش مقدس هزار ساله گرفته تا دخمه‌های مرموز بالای کوه! از کوچه‌های سنگ فرش خشتی گرفته تا کویر بی‌انتها. یزد با هر سلیقه‌ای که باشید افسونتان می‌کند. در ادامه به شما می‌گوییم که در این شهر از کجا بازدید کنید.


آتشکده زرتشتیان


آیا دوست دارید تا به دیدن آتشی چند هزار ساله و مقدس بروید؟ آتشکده زرتشتیان یزد یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است که شهرتی بین المللی دارد. آتشی در این بنا نگهداری می‌شود که بیش از 1000 سال عمر دارد و در طول این سال‌ها حفظ آن از واجبات بود. از آنجایی که آتش برای زرتشتیان مقدس است نگهداری و جلوگیری از خاموش شدن آن برای مردم بومی مهم بوده است. امروزه این آتش پشت پنجره‌های شیشه‌ای در معرض دید عموم قرار دارد و خادمان مجموعه بعد از پوشیدن لباس مناسب و ماسک از آن نگهداری می‌کنند. ناگفته نماند که فضای بیرونی بنا شامل حوض، بوستان و سالن گردهمایی است که سالن آن مورد استفاده زرتشتیان یزد قرار می‌گیرد.



جاهای دیدنی یزد




دخمه زرتشتیان


دخمه زرتشتیان از آن دسته دیدنی‌های یزد است که نباید از دست داد. این اثر باستانی چند صد ساله در بالای کوه قرار دارد و در گذشته محل تدفین مردگان بود. براساس تفکر زرتشتی مردگان نباید در خاک دفن شوند؛ لذا خاک عنصری پاک است و نباید آلوده شود. لذا اجساد را در بالای کوه قرار می‌دادند تا خوراک پرندگان شوند. امروزه دخمه زرتشتیان یزد در فاصله کمی از شهر قرار دارد و قابل بازدید است. خوب است بدانید که در کنار آن نیز چند بنای آجری وجود دارد که در گذشته برای اسکان خانواده‌های عزادار که از شهرهای مجاور می‌آمدند استفاده می‌شد.‌



دیدنی های یزد



بافت تاریخی شهر


بافت تاریخی شهر یزد که در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده است از جمله دیدنی‌های یزد است که هوش از سرتان می‌برد. این منطقه تاریخی شهر شامل بناها، مساجد، حسینیه‌ها و ساباط‌های خشتی است که به خوبی محافظت می‌شوند. وجود فضای نوستالژیک و آرام در این منطقه باعث شده که دل کندن از آنجا سخت باشد! حس قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های قدیمی و گذر از ساباط‌های قدیمی چیزی است که شاید در کمتر جایی نصیبتان شوند. اگر روزی به این منطقه رفتید فراموش نکنید که در پشت بام یکی از کافه‌ها به غروب آفتاب بنشینید و طعم قهوه یزدی را تجربه کنید.


جاهای دیدنی یزد



مسجد جامع یزد


مسجد جامع یزد یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های یزد درون بافت تاریخی است که از دور هم قابل مشاهده است. وجود مناره‌های بلند، صحن وسیح و قنات در این مسجد باعث شده تا مجموعه‌ای باشکوه و جذاب باشد. کاشی‌های دیواری مسجد همگی ترکیبی از آیه‌های قران و به رنگ آبی است که چشم را نوازش می‌شود. مسجد جامع یزد در دوره‌های مختلف ساخته شده است و به مرور زمان تکمیل شد. امروزه با مجموعه‌ای شامل صحن، شبستان، موزه، مناره و کتابخانه مواجه‌ایم که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.


جاذبه های یزد



زندان اسکندر یزد


زندان اسکندر یزد در دل بافت تاریخی قرار گرفته است و بر خلاف اسمش زندان نیست. این بنا که به مدرسه ضیاییه نیز معروف است و 8 قرن قدمت دارد. در گذشته از ان برای آموزش علوم دینی استفاده می‌شد. این اثر شامل گنبدی به ارتفاع 18 متر است و محراب است. همچنین در طراحی آن از شبستان، بادگیر و چاه هم بهره برده‌اند. موزه زندان اسکندر نیز شامل آثار به دست آمده از این بنا است که نباید از دست داد.


جاذبه های توریستی یزد



باغ دولت آباد


باغ دولت آباد یزد از جمله آثار ثبت جهانی شده یزد است که طراوت و تازگی را به شما هدیه می‌دهد. این باغ یکی از 9 باغ ثبت جهانی شده ایرانی است که در دوره زندیه ساخته شده است. باغ دولت آباد بیش از 6 هکتار مساحت دارد و معماری ایرانی آن با حوض و درخت زینت بخشیده شده است. بلندترین بادگیر دنیا را می‌توان در آنجا دید که بیش از 33 متر ارتفاع دارد. همچنین وجود شیشه‌های رنگی در پنجره‌های آن باعث شده تا این بنا رنگ و لعاب به خود بگیرد.


دیدنی های شهر یزد



سفر به یزد را از دست ندهید


برای سفر به سرزمین کویر و خشت و کافیست با تور یزد از دزفول تورجور همراه شده و خاطرات خوبی را رقم بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.