جغرافیای جشن نوروز

الناز حقیقی 1401/11/08

جغرافیای جشن نوروز به کشورهایی گفته می‌شود که نوروز را جشن می‌گیرند ، در واقع نوروز جشن تولد و تجدید حیات و پایان زمستان شکوفایی زمین است، جشنی باستانی که ورود بهار را نشان می‌دهد. این جشن در بخش‌هایی از خاورمیانه، آسیای جنوبی، بالکان و آفریقای شرقی نیز برگزار می‌شود. و قدمت آن به ۳۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد و آیینی باستانی از ایرانیان زرتشتی است، در ایران نوروز تعطیلاتی دو هفته ای دارد و مهم‌ترین جشن سال به حساب می‌آید. جشن نوروز از آخرین سه شنبه قبل از سال نو با نام چهارشنبه سوری آغاز می‌شود. این جشن در آیین زرتشتیان برای نشان دادن پایان زمستان بود.

ایرانیان برای چشن چهارشنبه سوری در خیابان‌ها کپه‌های آتش برپا می‌کنند و از آن می‌پرند و می‌گویند، زردی من از تو سرخی تو از من. در واقع با خواندن این شعر آرزوی سلامت برای سال آینده خود خواهند داشت.

کدام کشورها نوروز را جشن می‌گیرند؟

ایران به همراه ۱۱ کشور عراق، افغانستان، هند، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ترکیه نوروز را در پرونده مشترکی در یونسکو به ثبت و نگاشتگی جهانی رسانده‌اند و در برخی جاها نیز با آنکه نوروز جشنی رسمی نیست هر ساله شمار بسیاری از مردم مراسم نوروز را برگزار می‌کنند. همانند سوریه که جشن نوروز نزد کردهای ساکن سوریه از ارج و ابروی ویژه‌ای برخوردار است. این جشن امروزه یکی از جشن‌های بنیادین آسیا شناخته می‌شود. نوروز در ۹ کشور ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان ، و آلبانی با همین نام تعطیل رسمی است.

گسترش نوروز در جهان را می‌توان بر مبنای سه عامل تاریخی دانست :

  • فرهنگ باستانی امپراتوری ایران، که بر بیشتر قسمت‌های آسیای مرکزی و غربی و جوامعی با اکثریت ساکنان فارس و ترک، تاثیر گذاشته است.
  • تاثیر شعر و فرهنگ پارسی توسط امپراتوری قرون وسطایی اسلامی مثل عثمانی‌ها و مغول ها، که بر جشن نوروز ترکیه و مناطق بالکان و آسیایی جنوبی موثر بوده‌اند.
  • مهاجرت ایرانی‌ها به سایر کشورها مانند سواحل غربی آفریقا از جمله زنگبار بوده است که به تدریج توسط بومیان آن منطقه مورد پذیرش قرار گرفته است.


003_05h1.jpg


سفر در نوروز با تورجور

اگر دوست دارید تا در ایام نوروز راهی سفر شوید تورجور برای شما پیشنهاد ویژه دارد. رزرو تورهای خارجی از دزفول را به تیم ما بسپارید و بدون دغدغه راهی سفر شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید