قشم و جاذبه های بی نظیرش

الناز حقیقی 1401/09/04

جزیره زیبای قشم دیگر رازی سرپوشیده نیست. تصاویر طبیعت تماشایی و جاذبه‌های دیدنی قشم این مقصد دیدنی چنان فضای مجازی را اشباع کرده که دیگر هیچ کس با این جزیره شگفت انگیز و رویایی بیگانه نیست. از مواهب طبیعی خاص و جاذبه های منحصربفردش گرفته تا سبک زندگی متفاوت و آداب و رسوم مردمان دوست داشتنی و میهمان نواز قشم را به سرزمینی دوست‌داشتنی تبدیل کرده است.

قشم کجاست؟

جزیره خوش منظره و زیبای قشم در جنوب کشورمان و در استان دیدنی و شگفت انگیز هرمزگان واقع شده است. این جزیره در شمال خود به بندرعباس و در بخش شرقی و جنوبی خود به ترتیب به جزیره لارک و جزیره هنگام منتهی می شود. جزیره های ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک نیز در همسایگی جنوب غربی این جزیره قرار گرفته اند و بزرگترین جزیره تنگه هرمز را احاطه کرده اند.

آب و هوای قشم

با وجود اینکه قشم جزو مناطق گرم و خشک کشورمان محسوب می شود، اما رطوبت هوا در این جزیره به نسبت زیاد است. میانگین دمای سالانه این جزیره ۲۶ درجه سانتی گراد بوده و متوسط حداکثر و حداقل دمای این جزیره ۳۶ و ۱۸ درجه سانتی گراد اندازه گیری شده است. جزیره دیدنی قشم تابستان هایی گرم دارد و حداکثر دمای هوا در این فصل گاهی به ۴۶ درجه سانتی گراد نیز می رسد. از آن طرف زمستان های قشم مطبوع و خنک بوده و با میانگین دمایی برابر با ۱۶ درجه سانتی گراد، بسیار معتدل و مناسب است دمای هوا در قشم ماه های مرداد و شهریور به گرم ترین میزان و در ماه های دی و بهمن به سردترین میزان خود می‌رسد.

جاذهای دیدنی قشم


بهترین زمان سفر به قشم

بهترین زمان سفر به این منطقه تماشایی، بدون هیچ تردیدی فصول پاییز و زمستان است.

دیدنی‌های تاریخی قشم

جزیره قشم بدلیل قدمت بسیار بالا و چند هزار ساله خود، از اماکن تاریخی لبریز است. از گورستان های باستانی گرفته تا آب انبارها و نیایشگاه ها، جزیره قشم بخش وسیعی از مناطق باستانی جنوب کشورمان را در خود جای داده است. برخی از اماکن تاریخی این جزیره عبارتند از: نیایشگاه زرتشتیان ناهید (واقع در جاده درگهان)، مدرسه تاریخی ۳۰۰ ساله کمالیه قشم (واقع در روستای بند حاج علی)، تپه تاریخی کولغان قشم (واقع در بخش مرکزی شهرستان قشم)، مقبره مقدس تم سنیتی (واقع در روستای تم سنیتی)، قلعه پرتغالی ها (واقع در ضلع شمالی جزیره قشم)، آب انبار بی بی (واقع در بخش شهاب)، قبرستان رمکان (واقع در روستای رمکان) و گورستان لافت کهنه 


جاهای تفریحی قشم

مجتمع تفریحی و گردشگری هامون قشم (واقع در کیلومتری ۲ اتوبان قشم-درگهان)، پیست سافاری ۵۲۰ هکتاری قشم، حوضچه هامون قشم (واقع در ۳ کیلومتری جاده قشم-درگهان)، پارک شهر قشم، پارک زیتون قشم، آکواریوم پروانه طلایی قشم و حیات وحش دریایی قشم.

جاهای تفریحی قشم



چجوری به قشم بریم؟

هواپیما: سفر هوایی به قشم جزو راحت ترین و سریع ترین راه دسترسی به این جزیره دیدنی و دل انگیز محسوب می شود، با هزینه ای نه چندان گزاف و در اندک زمانی توسط ایرلاین های مختلفی میتوان سفر کرد

قطار: باید با خرید بلیت قطار بندرعباس راهی این جزیره شد. البته قطار شما را به قلب جزیره قشم نخواهد برد؛ شما در بندرعباس پیاده خواهید شد و با استفاده از قایق های شناور مسافربری پس از زمانی حدود یک ساعت به این مکان دست خواهید یافت.

خودرو: در هر جای کشورمان که باشید نیز برای دسترسی به جزیره قشم نخست باید به بندرعباس بروید. پس از دسترسی به بندر عباس، باید مسیری حدود ۷۰ کیلومتر را طی کنید و وارد بندر پل شوید. از بندر پل باید با استفاده از لندی کرافت (ناوچه حمل اتومبیل) مسیر بندرعباس-قشم را در مدت زمانی حدود ۲۰ دقیقه طی کنید تا به جزیره قشم برسید.