ممتاز محل یا تاج محل؛ هندوستان

الناز حقیقی 1401/06/26

دلمان نیامد که از تاج محل برایتان نگوییم از نظر ما این جاذبه و شاهکار معماری، همیشه باید در صدر بهترین مکان های تفریحی قرار گیرد. چرا که در پس این معماری قصه یک عشق افلاطونی نهفته است و با اینکه از زمان ساختش بیش از ۴۰۰ سال میگذرد اما هنوز هم نظیر آن در دنیا خلق نشده است. ساخت تاج محل به دستور شاه جهان بیش از دو دهه به طول انجامید و حدود ۲۰ هزار کارگر در ساخت آن دست داشتند. این بنا با معماری بی‌نظیر خود به عنوان یکی از عجایب هفتگانه در فهرست جهانی به ثبت رسیده است.

تاج محل

انگیزه ساخت تاج محل

انگیزه ساخت تاج محل از جایی شروع شد که همسر محمد شاه جهان-پنجمین امپراطور سلسه گورکانیان از او درخواست کرد تا پس از مرگش برای او مقبره‌ای بسازد. اتش عشق شاه جهان و بانو بیگم ملقب به ممتاز محل به قدری زیاد بود که شاه بعد از فوت ملکه‌اش، بیش از ۴۰ سال در سوگ نشست و هرگز ازدواج نکرد، دلدادگی «شاه جهان» امپراتور گورکانی هند به همسر ایرانی و محبوبش «ارجمند بانو بیگم» و قصه تلخ فراق آنان بود که تاج محل را به سمبلی از عشق در جهان تبدیل کرد. اتفاقی که سالانه گردشگران بسیاری را برای لمس واقعیت و تماشای عظمت عشق،‌ راهی هند و شهر آگرا می‌کند.

تاج محل؛ الگوی باشکوه جهانی

تاج محل (به اردو: تاج محال) بنایی زیبا و باشکوه در هندوستان است که به عبارتی نوعی نماد برای این کشور محسوب می‌شود و از عجایب هفت‌گانه جدید دنیا به شمار می‌آید. امروزه به‌عنوان یکی از پرآوازه‌ترین بناهای موجود در جهان نام می‌‌برند که ساختمان آن با ترکیبی از معماری ایرانی، ‌گورکانی و اسلامی شکل گرفت. تاج محل آواز عشقی فرازمینی و افسانه‌ای است؛ عشقی که در آتش فراق سوخت و دگرباره چون ققنوس سر برآورد و نماد جاودانگی آن شد. ازاین‌رو، شکوه و عظمت تاج محل را نه در معماری چشم‌نواز این بنا،‌ بلکه در داستان عاشقانه غمگین و جاودان آن جست‌وجو می‌کنند. تاج محل، مهم‌ترین جاذبه گردشگری، نگین مرمری انگشتری هند و تاجی جواهرنشان بر تارک آسمان آن است. مکانی شگفت‌انگیز که با اسرار فراوان و رازهای مگو که حس کنجکاوی تماشاگران را تحریک و با عظمت معماری خویش، ‌آنان را به تحسین و شگفتی وا می‌دارد. با این حال تنها بخشی از شهرت و عظمت و زیبایی تاج محل، در معماری ایرانی آن نهفته است. داستان عشق پر سوز و گدازی که در پس پرده تاج محل قرار گرفته،‌ آن را بیش از آنچه باید،‌ در مرکز توجه جهانیان قرار داده است.

تاج محل2


سازنده تاج محل کیست؟

هیچ‌کس از نام دقیق معمار اصلی تاج محل آگاهی ندارد و همچنان این نام یکی از معماهای حل نشده این بنای شگفت‌انگیز محسوب می‌شود. تاریخ‌نگاران دربار گورکانی از ۳۷ معمار اسم می‌برند که در طراحی و ساخت بناهای سلطنتی آن زمان،‌ نقش مهم و اساسی داشته‌اند. از این جهت گمان می‌رود که طرح‌ریزی و اجرای بنای عظیم تاج محل نیز نه به دست شخصی خاص، که بر عهده گروهی از معماران بوده باشد.

این بنا همچون دیگر بناها فقط یک اثر معماری نیست؛ بلکه عشق غرورآمیز یک امپراتور است که در سنگ‌های زنده نمایان شده‌ است. ‌اصول طراحی که این معماران برای تاج محل در نظر گرفته‌اند، ترکیب معماری گورکانی اولیه و الگوی معماری ایرانی است که با تاکید بیشتر بر تناسبات هندسی به سرانجام رسید. از دیگر ویژگی‌های ممتاز معماری تاج محل، توجه به اصول تقارن، مرکزیت و ریتم در ساخت این مجموعه است.

تاج محل

بازدید از تاج محل

اگر دوست دارید تا به دیدن تاج محل هندوستان بروید ما برایتان پیشنهادات ویژه‌ای داریم. رزرو تور هند از دزفول یکی از خدمات ما برای گردشگران است. برای آگاهی از شرایط با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید