آشنایی با انواع اتاق‌ ها و اصطلاحات مربوط به هتل

یوآل 1402/03/09

اگر قصد رزرو هتل برای سفر به ویژه سفرهای خارجی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرکاری ابتدا با انواع اتاق‌ ها و اصطلاحات مربوط به هتل آشنا شوید. این آشنایی به شما کمک می‌کند تا رزرو بی دردسر و موفقی داشته باشید. در این مطلب سعی می‌کنیم شما را با انواع اتاق‌ها و همچنین اصطلاحات مهمی‌که لازم است در مورد هتل بدانید، آشنا کنیم.

انواع اتاق‌ ها و اصطلاحات مربوط به هتل چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟

اولین چیزی که در این مطلب باید در مورد آن صحبت کنیم نحوه دسته بندی اتاق‌ها و اصطلاحات مربوط به هتل است. اکثر اصطلاحات مهمی‌که برای هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع اقامت، انواع اتاق و وعده‌های غذایی هتل را پوشش می‌دهند. اما در مورد اتاق‌ها موضوع کاملاً فرق می‌کند. عوامل مختلفی هستند که در دسته بندی اتاق‌ها اثر گذار می‌باشند و این عوامل عبارتند از:

  • یکی از مهمترین عواملی که در طبقه بندی اتاق‌ها تاثیر گذار می‌باشد اندازه آن‌ها است.
  • نوع تختی که در اتاق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در تقسیم بندی اتاق‌های هتل موثر می‌باشد.
  • یکی از عوامل مهم در دسته بندی هتل‌ها، نوع دکوراسیون و چیدمان آنها است. قطعاً هر چه دکوراسیون جذاب‌تر باشد و امکانات بهتری در آن استفاده شده باشد، قیمت اتاق بالاتر می‌رود.
  • ظرفیت هر اتاق نیز در دسته بندی آن تاثیر زیادی دارد.
  • لوازم جانبی که در هر اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ارزش آن اتاق مهم بوده و در دسته بندی آن موثر می‌باشد.


انواع اتاق‌ ها و اصطلاحات مربوط به هتل

انواع اتاق‌های هتل

در مورد انواع اتاق‌ ها و اصطلاحات مربوط به هتل، خدمتتان بیان کردیم که اتاق‌ها را به شکل‌های گوناگون می‌توان طبقه بندی کرد. اما برخی از طبقه بندی‌های آن نیاز به توضیح ندارد. قطعاً شما هم به خوبی می‌دانید که در هر هتل اتاق‌های با ظرفیتهای متنوع ۲، ۳، ۴ و ۵ نفره وجود دارد. بهتر است طبقه بندی اتاق‌ها را بر اساس نوع چیدمان آنها بررسی کنیم:

  • اتاق‌های ویژه معلولین: در تمام هتل‌های جهان یک قانون بسیار مهم وجود دارد. هر هتل موظف است تعداد مشخصی از اتاق‌های خود را برای افراد معلول در نظر بگیرد. این اتاق‌ها باید به گونه‌ای باشند که معلولین دسترسی راحتی به آنها داشته باشند و فضای کافی برای ویلچر یا دیگر وسایل آنها در اتاق وجود داشته باشد.
  • سوئیت: در هتل‌های مختلف سوئیت‌هایی با اندازه‌های متفاوت دیده می‌شود. معمولاً یک سوئیت شامل اتاقی به جز اتاق خواب است. ممکن است سوئیت‌های هتل در مقایسه با دیگر اتاق‌ها قیمت بیشتری داشته باشند اما به دلیل اینکه فضای استراحت شما را بزرگ‌تر می‌کنند، گزینه جذابی به نظر می‌رسند.
  • سوئیت پرزیدنت: این سوئیت‌ها همانگونه که از نام آنها پیدا است برای افراد خاص طراحی شده‌اند. طبیعتاً به دلیل اهمیتی که این سوئیت‌ها دارند، طراحی آنها فوق العاده و لوکس می‌باشد. معمولاً هتل‌های ۵ یا ۴ ستاره از چنین سوئیت‌هایی بهره می‌برند. یکی از امکانات ویژه این سوئیت‌ها، بهره بردن از دستیار شخصی می‌باشد.

                                                                      


آشنایی با متداول‌ترین اصطلاحات هتل‌ها

اصطلاحات زیادی هستند که مربوط به هتل‌ها می‌باشند و آشنایی با آنها می‌تواند برای شما جالب باشد. در ادامه برخی از متداول ترین آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • Group Rate: این اصطلاح مربوط به نوعی تخفیف است که برای سفرهای گروهی مناسب می‌باشد. اگر شما همراه با افراد زیادی در حال سفر باشید می‌توانید از این تخفیف بهره ببرید.
  • Occupancy: نرخ درصدی است که نشان دهنده میزان اتاق‌های کرایه داده شده در هر شب هستند و برای مدیران هتل از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.
  • Standard Room: معمولاً این اصطلاح را برای ارزان‌ترین اتاق هتل که کمترین امکانات را دارد به کار می‌برند. البته ممکن است عبارت اتاق یک نفره یا Single Room نیز برای این گونه اتاق خواب مورد استفاده قرار بگیرد.
  • Full-Board: به اتاق‌هایی که همراه با آن‌ها سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد، اتاق‌های فولبرد گفته می‌شود.
  • Incidental Charge: برخی خدمات هتل رایگان نیستند و در لیست تسویه حساب مهمان وارد می‌شوند. این اصطلاح برای همین هزینه‌های اضافی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • Overstay: در صورتی که مهمان بیش از زمان خروج مورد انتظار در هتل بماند و رزرو خود را هم تغییر ندهد، این اصطلاح برای او مورد استفاده قرار می‌گیرد.


با اصطلاحات آشنا شوید و راحت‌تر سفر بروید

آشنایی با اصطلاحات هتل باعث می‌شود تا بتوانید بدون چالش کمتر به سفر بروید. اگر قصد سفر دارید می‌توانید روی کمک تورجور حساب کنید. کارشناسان ما با سال‌ها تجربه در کنار شما هستند تا راهنمایتان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.