پیشنهاداتی در زمان گم شدن چمدان در پرواز خارجی

الناز حقیقی 1402/03/16

شاید برای شما و یا دوستان و اطرافیانتان پیش آمده باشد که چمدان را در فرودگاه گم کنید. شاید گم شدن چمدان در پرواز خارجی استرس بیشتری داشته باشد. با خود فکر می کنید که باید در این موقعیت چه کاری انجام دهید. دغدغه و نگرانی برای پیدا شدن چمدان زمانی بیشتر می شود که ممکن است شما یک وسیله ارزشمند داخل چمدان داشته باشید. یکی از راه هایی که باعث می شود شما بسیار سریع چمدان خود را پیدا کنید، این است که به چمدان خود برچسب بزنید. این تگ ها اصولا از دسته های چمدان ها آویزان هستند. در نتیجه سعی کنید به صورت واضح نام و شماره تماس خود را بر روی این برچسب ها بنویسید و در داخل و بیرون چمدان قرار دهید. سعی کنید این برچسب ها را در معرض دید بر روی چمدان بچسبانید. حتما چمدان خود را قفل کنید. زیرا ممکن است چمدان شما در فرودگاه قبل از تحویل به قسمت بار گم شود.

زمان گم شدن چمدان در پرواز خارجی به دفاتر اشیاء گم شده یا اطلاعات فرودگاه مراجعه نمایید. ایرلاین موظف است طبق قوانین و مقررات خود یا چمدان را برای شما پیدا کند یا اینکه غرامت پرداخت کند. در نتیجه پیشنهاد می کنیم گم شدن چمدان خود را تا مدت زمان 7 روز گزارش دهید. البته برای گزارش مفقودی چمدان محدودیتی وجود ندارد، اما هر چه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. اصولا پیشنهاد می شود که گزارش مفقودی بیشتر از 21 روز نباشد. پس از گزارش بررسی های اولیه انجام می شود و زمانی که به تایید رسید که چمدان شما کاملا گم شده است و هیچ امیدی به پیدا شدن آن نیست، ایرلاین موظف به پرداخت غرامت است. برای پرداخت غرامت هر ایرلاین قوانین خود را دارد. در نتیجه سعی کنید پیش از رزرو بلیط، کاملا با قوانین و مقررات ایرلاین ها آشنا شوید. برخی ایرلاین غرامت را به صورت نقدی پرداخت می کنند و برخی دیگر برای مسافران خود تخفیف هایی در نظر می گیرند.

گم شدن چمدان در پرواز خارجی

فرم PIR را پر کنید

از طرفی زمان گم شدن چمدان در پرواز خارجی، قوانین ایرلاین ها کمی متفاوت است. در این صورت ایرلاین ها موظف هستند که مقداری از هزینه های سفر را پرداخت کنند. زمانی که گزارش مفقودی چمدان را انجام می دهید، کپی فرم شکایت را همراه خود نگه دارید. رسید تحویل بار را نیز نزد خود تا پیدا شدن چمدان نگه دارید. این مدارک برای زمانی لازم است که ممکن است ایرلاین از پرداخت غرامت طفره رود. پس از انجام شکایت به صورت مکرر پیگیری انجام دهید. این کار را به صورت قانونی انجام دهید زیرا ممکن است حتی این قضیه ماه ها ادامه داشته باشد. اگر پیش از سفر از چمدان خود با دوربین یا گوشی همراه عکس گرفته اید، آن را همراه خود داشته باشید و آن را ضمیمه شکایت و گزارش خود کنید. فرم مخصوصی که در قسمت اطلاعات فرودگاه تکمیل می کنید به فرم PIR معروف است که اطلاعات لازم را در آن قید می کنید.

گزارش مفقودی چمدان

اصولا طبق گزارشات ارائه شده، گم شدن چمدان در پرواز خارجی از بین هر 1000 چمدان سه عدد است. اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است این اتفاق نیز برای شما بیفتد. در نتیجه بهتر است از قبل اقداماتی انجام دهید. در این مورد پیشنهاداتی به شما ارائه می شود که اگر چمدان شما در فرودگاه گم شد، روند پیدا شدن آن بسیار سریع صورت بگیرد.

اقدامات لازم پیش از گم شدن چمدان

گم شدن چمدان در پرواز خارجی ممکن است با سختی های بیشتری همراه باشد به خصوص زمانی که شما برای نخستین بار سفر خارجی را تجربه می کنید. به پیشنهادات زیر دقت کنید:

  • از وسایل داخل چمدان خود لیستی تهیه کنید. ممکن است فراموش کنید که کاملا چه وسایلی را همراه دارید. در نتیجه این موضوع به خصوص در زمان دزدیده شدن و پس از پیدا شدن چمدان به شما کمک خواهد کرد که روند پیگیری تسریع شود.
  • بر روی چمدان خود نام و شماره بچسبانید. فراموش نکنید برچسب هایی که در سفر قبلی بر روی چمدان است را جدا کنید.
  • سعی کنید یک نشانه یا علامت بر روی چمدان خود قرار دهید. این علامت می تواند یک تکه روبان باشد که به دستگیره چمدان در معرض دید می بندید. انتخاب یک رنگ چمدان بسیار متمایز نیز می تواند کمک کننده باشد. به خصوص برای زمانی که می دانید فرودگاه ها بسیار شلوغ هستند.

اطلاع از حقوق مسافر؛ هر حق مسافر

در سال‌های اخیر حقوق مسافران نقش مهمی پیدا کرده است. هر گردشگر لازم است تا از قوانین و حقوق خود مطلع باشد. آژانس مسافرتی تورجور نیز به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان خدمات سفر در کنار شماست تا اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد. برای آگاهی درباره قوانین رزرو هتل و بلیط با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.