بار مجاز در پرواز های داخلی و خارجی

یوآل 1402/02/04

یکی از دغدغه های اصلی که در سفر های هوایی بسیاری از مسافران با آن روبرو هستند، میزان بار مجاز برای حمل و نقل توسط هواپیما است. آیا از میزان بار مجاز در پرواز های داخلی و خارجی اطلاعی دارید؟ یک نکته کلی که در این مورد وجود دارد، تفاوتی ندارد شما به کدامین مقصد پرواز می کنید باید از میزان بار مجاز اطلاع داشته باشید. اگر میزان باری که همراه خود دارید بیشتر از حد مجاز باشد، باید جریمه آن را پرداخت کنید. این موضوع ارتباط مستقیمی با کلاس پروازی شما دارد. با توجه به کلاس پروازی که انتخاب کرده اید می توانید میزان بار مشخصی را حمل کنید. در نظر داشته باشید که مسافران کلاس اکونومی نسبت به مسافران کلاس فرست و کلاس بیزینس باید بار کمتری را همراه داشته باشند. در واقع می توان گفت که هرچه کلاس پروازی بالاتری انتخاب کنید مسلما حجم بار بیشتری می توانید همراه خود داشته باشید. داخلی یا خارجی بودن سفر نیز بر روی میزان بار مجاز تاثیر دارد.

بار مجاز در پرواز های داخلی و خارجی با همدیگر تفاوت هایی دارد که هر کدام از آن ها در ایرلاین های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی دارند. برای مثال تمامی ایرلاین های داخلی میزان بار مجاز برای پرواز را در کلاس اکونومی 20 کیلوگرم در نظر گرفته اند. این در حالی است که میزان بار مجاز برای پرواز های کلاس بیزینس و کلاس فرست 30 کیلوگرم در نظر گرفته شده است. همانطور که اشاره شد میزان بار اضافی در پرواز ها، جریمه دارد و شما می توانید میزان بار همراه خود را محاسبه کنید. اصولا میزان بار مجاز در هر پرواز را یا بر اساس تعداد بسته ها و یا بر اساس وزن محاسبه می کنند. البته باید گفت میزان بار اصولا در پرواز ها بر اساس وزن محاسبه می شود. هر کدام از شرکت های هواپیمایی میزان بار مجازی را برای پرواز های داخلی و خارجی در نظر گرفته اند. بهتر است پیش از پرواز از آن اطلاع داشته باشید.

کلاس پرواز

میزان بار در ایرلاین های مختلف

بیشتر ایرلاین های کشور میزان بار مجاز در پرواز های داخلی و خارجی را بر اساس کلاس پرواز مسافر مشخص کرده اند. ایرلاین زاگرس، ایرلاین ماهان، ایرلاین کاسپین، ایرلاین قشم ایر، ایرلاین تابان، ایرلاین کیش ایر، ایرلاین آسمان، ایرلاین آتا، ایرلاین ایران ایر همگی میزان مشخصی برای حمل بار در نظر گرفته اند. در پرواز های فرست کلاس و بیزینس کلاس این شرکت های هواپیمایی میزان حمل بار مجاز وزنی معادل 30 کیلوگرم است و برای کلاس اکونومی میزان بار مجاز مقداری معادل 20 کیلوگرم است. اصولا برای کودکان نیز مقدار بار مجاز در نظر گرفته شده است. این میزان را شرکت هواپیمایی ایران ایر مقداری معادل 10 کیلوگرم برآورد کرده است. اما اگر میزان بار اضافه همراه شما باشد باید چه کاری انجام دهید؟ در این صورت آیا مشمول پرداخت جریمه می شوید؟ شرکت های هواپیمایی مختلف میزان درصد جریمه متفاوتی در نظر گرفته اند. این مبلغ چیزی معادل یک درصد قیمت بلیط است. به میزان هر کیلوگرم بار باید یک درصد بلیط را برای جریمه پرداخت کنید.


سفر خارجی

عوامل موثر بر روی پرداخت جریمه اضافه بار

در حالت کلی می توان گفت اگر میزان بار وسایل شما از بار مجاز در پرواز های داخلی و خارجی بیشتر باشد، میزان اضافه بار بر اساس عوامل مختلف محاسبه می شود و جریمه نیز بر همین اساس تعیین می شود. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت بلیط شما بر روی درصد پرداخت جریمه تاثیر دارد.
  • بسته بندی بار هایی که همراه خود حمل می کنید نیز بر روی پرداخت جریمه موثر است.
  • وزن بیشتر از حد مجازی که شرکت هواپیمایی مشخص کرده است.
  • ابعاد چمدان و کیف هایی که حمل می کنید از مقداری که شرکت های هواپیمایی اعلام کرده اند، بیشتر باشد.

بار مجاز در پرواز های داخلی و خارجی ایرلاین های خارجی نیز متفاوت است. برای مثال ایرلاین ترکیش ایر میزان بار مجاز برای کلاس اکونومی را 20 کیلوگرم و برای کلاس بیزینس 30 کیلوگرم در نظر گرفته است. شرکت های هواپیمایی قطر و امارات میزان بار مجاز در پرواز های اکونومی را با توجه به درجه آن 25 تا 30 کیلوگرم در نظر گرفته اند. این میزان برای پرواز های بیزینس 40 کیلوگرم و در فرست کلاس 50 کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

میزان بار مجاز در پرواز های داخلی و خارجی


میزان بار مجاز

میزان بار مجاز هواپیما بسته به عوامل مختلف فرق دارد. در این مقاله به طور کلی مواردی که لازم بود را بیان کردیم. همواره به یاد داشته باشید که برای رزرو بلیط هواپیما خود می‌توانید روی کمک تورجور حساب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پشتیبانی نیز می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.